28 november 2025

Erasmix

Mediaplatform voor studenten

Tien jaar autoloze Anspachlaan, binnenkort ook fietsloos

In juni viert de voetgangerszone op de Anspachlaan zijn tiende verjaardag. Het plan kwam er na jarenlange druk van het burgercollectief Picnic The Streets. Maar ook vandaag blijft de voetgangerszone ter discussie staan, vooral door de aanwezigheid van fietsen en steps en een nakend verbod.

Op 29 juni 2015 werden er bloembakken, speeltuigen en krijttekeningen op de laan geplaatst. Deze moesten auto’s buiten houden en het geheel wat opfleuren voor de voetgangers. Het idee van een autoloze Anspachlaan lag al langer op tafel, maar het kwam pas in 2015 tot uitvoering. “Het dossier lag al tien jaar onaangeraakt in de schuif van de burgemeester. Wij hebben toen een picknick georganiseerd als aanklacht voor deze politieke stilstand”, vertelt Bram Dewolfs.

Het burgercollectief Picnic The Streets, dat Bram Dewolfs mee oprichtte in 2012, organiseerde wekelijks picknicks op de Anspachlaan als aanklacht tegen het autoverkeer in de stad. “Die protestbeweging heeft drie jaar lang gestreden. Drie jaar lang, elke zondag gewoon gaan zitten om onze boterhammen op te eten. Qua statement kon dat wel tellen.”

Fietsers op de Anspachlaan

De Anspachlaan mag dan wel autovrij zijn, voor fietsers en steps vormt de laan geen onbekend terrein. De stad Brussel schat zelfs dat er dagelijks zo’n tweeduizend fietsers gebruik maken van deze belangrijke as. Dat zorgt soms voor frustraties. “Er zijn te veel fietsers en steps op de Anspachlaan, ik vind dat heel gevaarlijk. Ze rijden veel te snel en de stad doet er niets aan”, vertelt Davy Sylvian, uitbater van GECE Papeterie, een schrijfwarenzaak, die al bijna dertig jaar op de laan gevestigd is tussen de AB en het Fontainas plein.

Ook Chloe Ekili Lolemi Fabien vindt de situatie gevaarlijk. Ze studeert in Brussel en wandelt dagelijks op de laan. “Soms zie je de fietsen en steps niet aankomen. Plots rijden ze recht op je af, dat is best eng.” Brussel mobiliteit noemt de Anspachlaan een ongevalgevoelige zone.

Deze ergernissen verbazen Dewolfs niet. “Het ontbreken van een afgescheiden fietspad is een ontwerpfout die we bij de aankondiging van de plannen al hadden voorspeld.” Drie weken voor de Anspachlaan autovrij werd organiseerde Dewolfs, dan ook een nieuwe protestactie: “We wisten toen al dat een aantal dingen niet oké waren. Met die protestactie klaagden we de toeristificatie aan, maar ook het gebrek aan plaats voor fietsers.”

Nakend fietsverbod

Om het conflict tussen voetgangers en fietsers of steppers op te lossen, kondigde de stad Brussel vorig jaar in November aan dat ze een verbod voor tweewielers willen invoeren op de Anspachlaan. “Het schepencollege heeft dat beslist bij het vormen van de meerderheid. We willen in deze legislatuur, op korte termijn de Anspachlaan fiets- en stepvrij maken”, zegt Maarten De Backer. Hij is de raadgever van Anaïs Maes (Vooruit), Brussels Schepen van Mobiliteit. De huidige legislatuur loopt nog tot 2030, dus het verbod kan nog een aantal jaren op zich laten wachten. “Vandaag zijn de alternatieven nog niet veilig genoeg. Het verbod zal er komen, maar niet direct.”

Toch gaat niet elke Brusselaar akkoord met het verbod op de Anspachlaan. “Ik kom zelf vaak met de fiets naar hier. Het stoort mij niet dat er zo veel fietsen zijn, maar sommige rijden wel te snel”, vertelt Ingrid Vandenven, verkoopster bij de Oxfam-Wereldwinkel op de Anspachlaan. Ook Dewolfs is geen voorstander van een verbod: “Het is hallucinant dat je mensen gaat verbieden om ergens te fietsen. Ik zou dat anders aanpakken, bijvoorbeeld door markeringen toe te voegen.”