Met een jaarabonnement van slechts twaalf euro genieten 12- tot 24-jarigen van bijzonder goedkoop openbaar vervoer bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Een jaarabonnement bij De Lijn kost meer dan 200 euro. Hoe zeker is de toekomst van het jongerenabonnement? “Er zal bespaard moeten worden.”
door Jeroen Hombroek en Nino Morel

Het jongerentarief werd ingevoerd in 2021 en toen al leefde de vraag: “Hoe kan dat rendabel zijn?” “Openbaar vervoer is sowieso niet rendabel”, zegt Arne Smeets, kabinetsmedewerker van ontslagnemend Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen). “Het openbaar vervoer is een publieke dienst en door goed vervoer aan te bieden, vermijd je dat mensen andere keuzes maken zoals de auto nemen, die ook kosten voor de gemeenschap veroorzaken zoals vervuiling, files en tijdsverlies. Dus wat rendabel is, moet je niet alleen op financieel vlak zien.”
De regering wilde jongeren met het twaalf-euro-abonnement aanleren om het openbaar vervoer te verkiezen boven de auto. Het effect is merkbaar: voor de prijs van zestig naar twaalf euro werd verlaagd, had zeventig procent van de Brusselse jongeren een abonnement, nadien steeg dat tot ongeveer negentig procent. “Dat is een duidelijke toename”, zegt Laurent Vermeersch, woordvoerder van de MIVB. “Maar een duidelijke toename betekent niet noodzakelijk dat het openbaar vervoer meer gebruikt wordt door de jongeren. Het is moeilijk te controleren of mensen het vaak gebruiken.”
Onzekere toekomst
Na tien jaar is de indexering van de tickets opnieuw ingevoerd met 4,7 procent, met uitzondering van de voordeeltarieven. “Het blijft afwachten wat de volgende regering gaat doen, wetende dat de financiële situatie van het Gewest moeilijk is”, zegt Vermeersch. “Er zullen bepaalde besparingsmaatregelen genomen moeten worden, maar er is nog geen concrete aanwijzing in welke richting dat kan gaan, omdat er nog geen regering is. Dat is niet ideaal omdat we moeilijk kunnen anticiperen op welk niveau er bespaard zal worden. Er kan evengoed op de tarieven bespaard worden als op personeel”, zegt Vermeersch.
Voor Arne Smeets is het duidelijk dat de voordeeltarieven een discussiepunt worden voor de volgende regering. “De nieuwe regering gaat moeten beslissen of ze de prijzen echt gaan verhogen, boven op de index. Ik kan me voorstellen dat PS het tarief wil behouden, maar dat MR zegt dat ze er 120 euro voor willen. Want het gevoel leeft dat we misschien iets te ver zijn gegaan met die twaalf-euro-tarieven.”
David Weytsman (MR) was bij de invoering van het tarief al niet tevreden. “Een vermindering in tarieven zal leiden tot dalende investeringen of de belastingen die stijgen”, reageerde hij in 2021 bij BRUZZ. Eerder dit jaar haalde Frédéric De Gucht (Open VLD) ook al aan bij BRUZZ dat twaalf-euro-abonnementen onhoudbaar zijn. Het ziet ernaar uit dat de samenstelling van de volgende regering doorslaggevend zal zijn voor de toekomst van het jongerenabonnement, al lijkt de kans op overleven onwaarschijnlijk.
Meer verhalen
Uitgestelde koffie blijft uitgesteld in Brussel
“Not in my backyard”, er geraakt geen school meer gebouwd in Brussel
Droge lente doet Brusselse watervoorziening niet blozen