15 januari 2025

Steeds meer Vlaamse ouders kiezen voor thuisonderwijs

“Ze raakte overprikkeld op de schoolbanken

Foto: Bo Bellemans

In Vlaanderen kiezen almaar meer gezinnen voor thuisonderwijs. Waarom eigenlijk? En is dat wel goed voor een kind? Wij spraken met een gezin dat opteerde voor thuisonderwijs.
door studentenredactie Erasmix

Norah is acht en krijgt thuis les. Vroeger ging ze naar een Steinerschool, maar twee jaar geleden koos haar moeder Barbara bewust voor thuisonderwijs omdat Norah daar niet op haar plaats zat. “Ze raakte overprikkeld en verloor haar identiteit in de drukte van het klaslokaal. Thuis kan ze zichzelf zijn en op haar eigen tempo leren,” zegt Barbara.
Barbara besteedt gemiddeld tien à vijftien uur per week aan lesvoorbereiding en vier à vijf uur per dag aan lesgeven. Voor Barbara is dit haar fulltimejob. “Een typische dag begint rond half acht,” legt de thuisonderwijzer uit. “In de voormiddag werken we altijd rond een thema. Tijdens de middagpauze spelen we buiten. In de namiddag volgen schrijf-, lees- of rekensessies. Daarna is er nog tijd voor zelfstandig werk aan een project naar keuze of om buiten te spelen. We hebben een vaste structuur in de weekdagen, maar elke dag is wel aangepast aan Norahs behoeften.”

Verdubbeling in vijf jaar
Thuisonderwijs groeit in populariteit in Vlaanderen. Op vijf jaar tijd steeg het aantal kinderen in het basisonderwijs dat thuis les krijgt met 177 procent tot 1.148. In het middelbaar onderwijs krijgen 1.400 leerlingen thuis les, dat is een verdubbeling. Vooral in landelijke gebieden kiezen meer ouders voor thuisonderwijs.
Loes Vandromme, Vlaams parlementslid voor CD&V, vroeg de cijfers op. Ze wil meer onderzoek naar de redenen voor deze stijging. “Het is leerzaam om te achterhalen welke pijnpunten er zijn in ons huidige onderwijssysteem”, zegt Vandromme. Veel kinderen vinden hun draai niet op een reguliere school vanwege specifieke behoeften door bijvoorbeeld autisme of hoogbegaafdheid. Tijdens de coronacrisis werd thuisonderwijs voor veel ouders een aantrekkelijke optie door de gesloten scholen en beperkingen zoals de mondmaskerplicht.

Kritiek
Maar er is ook kritiek op thuisonderwijs. Ouders hebben niet altijd de juiste opleiding of ervaring om les te geven. Zo zou de kwaliteit van het onderwijs in het gedrang kunnen komen. In Vlaanderen houdt de onderwijsinspectie toezicht op de kwaliteit van thuisonderwijs. Vorig jaar voerde ze 739 inspecties uit, waarvan 85 procent leidde tot een positieve beoordeling.
 Daarnaast zijn er zorgen over de sociale ontwikkeling van kinderen die thuisonderwijs volgen. Critici vragen zich af of deze kinderen voldoende sociale interactie hebben. “Het idee dat thuisonderwijs kinderen isoleert, is een mythe,” zegt pedagoog Philippe Noens. “Gezinnen waar thuisonderwijs gegeven wordt, komen regelmatig bij elkaar om te spelen of om samen te leren. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die thuisonderwijs krijgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling minstens even goed scoren als hun leeftijdsgenoten op school.”