TikTok wordt door 18- tot 24-jarigen voor het eerst meer gebruikt dan Instagram, Facebook en Whatsapp samen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Digimeter. Met gemiddeld tachtig minuten per dag op TikTok raken jongeren verstrikt in eindeloze video’s. Waar ligt de grens tussen plezier en verslaving?
De Digimeter geeft een kijk op het digitale leven van Vlamingen. TikTok wordt vooral door jongeren intensief gebruikt, terwijl andere generaties hier minder mee bezig zijn. Van alle gebruikers bevindt 63 procent zich in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar. Juliette (20) is daar een voorbeeld van: “Ik spendeer zo’n drie uur per dag op mijn telefoon, waarvan een uur op TikTok.”
Dat is geen ongewoon gegeven. Toch kijkt haar vriendin Jilka (20) er anders tegenaan. Zij is tevreden met haar dagelijkse TikTok-gebruik van slechts een kwartier. “Vroeger zat ik er veel meer op, tot het begon te storen”, geeft ze toe. “Ik ben best wel verslaafd aan Instagram, dus ik wil er geen andere verslaving bij hebben.”
Extra verslavend
Juliette kan bevestigen dat TikTok verslavend werkt. “Eens je begint te scrollen, kan je niet meer stoppen”, zegt ze. Daarin heeft ze zeker gelijk volgens TikTok-expert Jonas Lips (25). Hij is al geruime tijd bezig met het verspreiden van nieuws via TikTok voor Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws. Volgens hem voegt het gepersonaliseerde algoritme nog een extra verslavend aspect toe: “Als je veel filmpjes over mode of reisvideo’s bekijkt, dan krijg je meer van zulke content te zien.”
Volgens Lips zijn er twee manieren om het verslavende effect te verminderen: “Enerzijds kun je bijvoorbeeld een app downloaden die je waarschuwt wanneer je te lang op TikTok aan het scrollen bent. Je kunt ook werken met een timer die je instelt, bijvoorbeeld voor een uur TikTok-gebruik. Zodra de tijd verstreken is, moet je jezelf consequent dwingen om te stoppen.”
Laagdrempelig
Maar het zou natuurlijk niet stroken met zijn beroep als hij niet overtuigd was van de app. “Je vindt er ook nuttige informatie en kunt je creativiteit kwijt. Video’s met tutorials en nieuwsupdates zijn daar voorbeelden van”, zegt de TikTok-expert. Bovendien is het platform laagdrempelig voor creatievelingen. “Zelfs met een klein aantal volgers kun je plots viraal gaan en een groot publiek bereiken, iets wat op Instagram moeilijker is omdat je al een zekere aanhang moet hebben.”
Luister hier onze audioreportage.
Meer verhalen
Tieners smeren meer en jonger: skincare in overdrive
De impact van ballet op mentaal en fysiek welzijn
Op zoek naar de Belgische friet