27 september 2022

Twee straffe mediamadammen van de VRT over de digitale toekomst van de journalistiek

Elke Jacobs, hoofdredacteur Digitaal en Jong bij VRT, en Katrien Van der Slycken, hoofd Jong bij VRT NWS, waren de sprekers tijdens de tweede Masters of Media van het academiejaar. Ze daagden de studenten journalistiek uit: ‘Vind je eigen stem!’
door Kato Van der Jeugt

Toen Elke Jacobs bij Studio Brussel werkte, ging het niet zo goed met de radiozender. Studio Brussel zat in een diep dal. Er was maar één ding nodig om voor een compleet nieuw verhaal te zorgen. En dat was Music for Life. In het begin geloofden weinig collega’s in het concept. Jacobs raadt dan ook aan om altijd te blijven geloven in wat je doet, ook al zien anderen het niet meteen zitten. Music for Life was een berekend risico maar in het leven moet je keuzes durven maken en je smijten.

Elke Jacobs. foto VRT

Nws.nws.nws past ook in dit rijtje. Het was voor Elke Jacobs een soortgelijke ervaring als Music for Life. Niemand geloofde aanvankelijk in het concept, want tieners zouden niet geïnteresseerd  zijn in nieuws op hun maat. Maar Elke Jacobs en haar team wisten wel beter. “Katrien Van der Slycken heeft  een fantastisch format hiervoor uitgewerkt”, vertelt Elke Jacobs. “Je mag nooit vergeten om vanuit de gebruiker te denken. Ga in gesprek met je publiek en doe alleen waar jij van nature het beste in bent.”

Toen Elke Jacobs opnieuw chef nieuws van MNM en Studio Brussel werd kon ze terug naar de nieuwsdienst, haar eerste liefde. Daarnaast haalde ze energie uit grafieken en cijfergegevens die ze dan vertaalde naar nieuwe manieren van nieuws brengen. Ook haar ontmoeting met Griet De Crean, haar baas/mentor/joda, had een grote invloed op haar terugkeer. Je staat namelijk als journalist niet op jezelf,  je maakt deel uit van een systeem.

“Laat je omringen door een team van mensen die slimmer zijn dan jezelf.”

Elke Jacobs

“Ga op zoek naar mensen die je uitdagen en omarm ze”, zegt Elke Jacobs. “Geloof in samenwerking en vraag hulp aan anderen. Een blik van een buitenstaander kan wonderen doen. Geloof dat andere mensen soms beter weten dan jijzelf waar je echte talent ligt.” Elke Jacobs had nooit de droom om hoofdredacteur te worden. Haar job is een gevolg van een traject waarin ze beland is, mede op aansturen van anderen. “Laat je omringen door een team van mensen die slimmer zijn dan jezelf.”

Sociale media VRT
VRT focust op drie dingen: de app van VRT NWS, de Instagram van VRTNWS en nws.nws.nws.
Waarom is de app focus nummer 1? De app is hét moedermerk en haalt dagelijks 700.000 tot 1,2 miljoen bezoekers. De app is daarnaast het grootste digitale merk van de VRT en ze heeft een bereik van 75% op mobiel en 25% op desktop.
Waarom de focus op nws.nws.nws? Het platform focust op tieners die nergens anders bereikt worden. Geen enkel ander merk binnen VRT is digital only en exclusief op tieners gericht. De community heeft een hoog engagement door de veilige omgeving. Nws.nws.nws heeft een echte impact op tieners, de doelgroep wordt bereikt en de makers en de jongeren, ook jongeren onderling, kunnen met elkaar in gesprek gaan.
De VRT  focust op Instagram en dat is niet zomaar:  dit Instagramaccount heeft het grootste bereik van alle media op Instagram en de VRT kan de hele dag door mensen bereiken op dit medium.

Wat met andere socials? Facebook blijft belangrijk voor de instroom en zichtbaarheid van content, wist Elke Jacobs te vertellen. Het is nauw verbonden en in functie van de app van VRTNWS. Maar de moderatie blijft een groot probleem, Facebook is namelijk een giftige omgeving. YouTube is geen prioriteit en hier wordt ook geen specifieke content voor gemaakt. Ze voeden dit met content die al elders gemaakt werd.

Kinderen kunnen na Karrewiet terecht bij nws.nws.nws. Tieners kunnen op hun beurt hierna terecht bij VRTNWS Instagram of de app en later ook nog de website VRTNWS. Op die manier worden ze van bij het begin meegenomen in het VRT-verhaal.

 Journalistiek verhaal
Elke Jacobs gaf ten slotte nog enkele tips mee, zoals:  “het belangrijkste is en blijft je journalistieke verhaal! Sta open in de wereld met een blik van verwondering, maar wees kritisch en blijf objectief kijken. Heb geen angst, durf twijfelen en vragen stellen. Durf vooruit te kijken en ambitie hebben. Kijk af en toe achterom of iedereen mee is. Luister naar kritiek van anderen. Vind je eigen stem. Zoek een mentor. Heb geduld, een omleiding is niet altijd tijdverlies. Maar het belangrijkste van allemaal: enjoy the ride!”

Nieuws reist met de tijd mee
Katrien van der Slycken begon vier jaar geleden als eindredacteur bij Karrewiet, één van de belangrijkste onderdelen van Ketnet. Karrewiet worstelde al om haar DNA terug  op scherp te stellen. Al snel kwamen er twee vragen naar boven: ‘Moeten we wel nieuws en duiding voor kinderen brengen?’ Hierover waren de meningen binnen de ploeg verdeeld. En ‘wat is nieuws en duiding dan precies voor kinderen?’

Van der Slycken trok  op bezoek bij verschillende Europese jeugdjournaals om te kijken hoe zij het daar aanpakken, om dit dan  toe te passen bij ons. Eén van de belangrijkste dingen is de doelgroep kennen en weten op welke platformen ze aanwezig zijn. Er moet een mix van serieus (hard) en luchtig (zacht) nieuws zijn. Journalisten moeten zich onderdompelen  in de leefwereld van tieners.
Tieners willen hun eigen identiteit ontdekken en zetten zich af tegen de volwassen wereld. Ze zijn vooral bezig met zichzelf en hun peer group. Tieners willen ook geen nieuws over hen, maar met hen.

Instagram is het centrale, sociale mediaplatform voor jongeren en dus the place to be

Instagram
Waarom met nws.nws.nws op Instagram? Instagram is het centrale, sociale mediaplatform voor jongeren en dus the place to be. Facebook wordt steeds meer ingepalmd door oudere gebruikers en het is niet veilig genoeg. Snapchat wordt vooral in intieme kringen gebruikt en dient voor plezier en humor. YouTube is in de eerste plaats een entertainment kanaal om plezierige filmpjes op te bekijken. En van TikTok was toen nog geen sprake.

De doelgroep van nws.nws.nws zijn jongeren van dertien tot zeventien jaar. Het medium bestaat uit drie pijlers: dagnieuws en duiding, verhalen uit leefwereld van tieners laten zien en een nieuwscommunity van en met tieners. Nws.nws.nws brengt een mix tussen hard nieuws en positief zacht nieuws. De nieuwskeuze volgt deze toetsstenen: op de hoogte zijn van breaking news of opvallende gebeurtenissen, internationaal gericht nieuws (met focus op VS), en maatschappelijk relevante thema’s onderwerpen waar ze over praten zoals sport, muziek en celebrities. Verdere pistes worden nog verkend, het nieuws blijft meereizen en ontwikkelen met haar publiek.
Katrien van der Slycken sluit af: “Teamwork makes the dream work!”