28 januari 2022

Opinie: “Ondanks betere punten: corona is géén voordeel voor studenten”

door Hester Vanermen
Hester Vanermen (24) is laatstejaarsstudente
Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel.

De lesvrije week van de studenten is afgelopen. Geen verhalen over skireizen, feestjes om het einde van de examens te vieren of het ein-de-lijk terug zien van beste vrienden na wekenlang blokken. Honderdduizenden studenten zitten weer klaar achter hun laptop om het tweede semester tegemoet te gaan. De eerste week is amper begonnen of ze krijgen alweer een sneer van jewelste. Een prof die insinueert dat studenten geen reden tot klagen hebben, want ze haalden namelijk allemaal betere punten. Jawel, dankzij corona. Niet ondanks corona.

Dat studenten betere punten halen in tijden van corona lijkt mij logisch. Geen kerstfeesten bij familie om je dierbare tijd aan te verspillen, geen nieuwjaarsfeestjes, geen katerdag volgend op die nieuwjaarsfeestjes, geen café dat open is én 24/7 thuis opgesloten zitten met je gezin: je zou voor minder achter je boeken kruipen. Wat dit allemaal doet met hun mentale welzijn, is echter een heel andere studie die gevoerd moet worden.

Verschillende studenten gaven via opiniestukken of getuigenissen in de media al aan dat ze het verdomd moeilijk hebben deze tijd. De artikels die onlangs verschenen op diezelfde media zijn helaas geen hart onder de riem. ‘Meer studenten met hogere scores en minder afhakers: UGent en Odisee hogeschool tevreden over examens in coronatijden’ kopte VRT begin deze maand. Ook De Morgen en HLN stuurden gelijkaardige titels de wereld in. Een jammerlijk argument dat nu kan aangehaald worden om de noodkreten van studenten verder als niets af te doen.

Wie wél heel het artikel had gelezen,
zou weten dat de stijging
van het slaagpercentage
maar 3 à 4 procent bedraagt.

Het probleem dat zich hier voordoet, is iets waarvan ik moet toegeven dat ik mezelf er ook vaak schuldig aan maak. Mensen scrollen door het nieuws en lezen vaak enkel de titel van een artikel. Bijgevolg zijn ze niet op de hoogte van de duiding en nuancering van die titel. De titel wordt, bijvoorbeeld door een prof tijdens de eerste les van het semester, verder verkondigd als feit en de nuancering verdwijnt.

Wie echter wél heel het artikel had gelezen, zou weten dat de stijging van het slaagpercentage maar 3 à 4 procent bedraagt. Iedereen die de coronacijfers volgt, weet hoe weinig 4 procent voorstelt. Verder zegt Rik Van de Walle, rector van UGent, zelf dat studenten aangeven dat ze het gevoel hebben al maandenlang in blokmodus te leven, dat het gebrek aan sociaal contact zwaar is en dat weegt op hun mentale welzijn. Ook Ann Martin, directeur van Odisee hogeschool, geeft toe dat met de examenresultaten, ook de psychosomatische klachten van studenten gestegen zijn.

Het enige voordeel voor studenten dat ik momenteel kan bedenken, zijn de terrasjes in de zomer die ze kunnen doen in plaats van te studeren voor de herexamens. Hoewel ook dat nog ijdele hoop is. Ik ben er van overtuigd dat heel wat studenten die paar extra punten met plezier inruilen voor dat pintje op de Oude Markt.