15 januari 2025

Eric Goens over zijn carrière: “Alles in het leven is toeval”

Journalist en televisiemaker Eric Goens was de tweede gastspreker binnen de reeks Masters of Media van dit academiejaar. Hij sprak niet alleen over zijn carrière, maar bracht ook een hoop cijfergegevens en toekomstplannen mee. Goens is niet alleen een geboren televisiemaker, maar ook een uitstekende spreker. Hij bracht een boeiende lezing die geen enkele student onbewogen liet.
Tekst en foto’s studentenredactie Erasmix

“Bargoens is ontstaan door een uit de hand gelopen grap.” Zo begon Eric Goens zijn interessante lezing over zijn loopbaan als televisiemaker. Zijn productiehuis Bargoens produceert programma’s zoals Niveau 4 en Het Huis. “Bargoens is geen productiehuis, maar een ‘productietuinhuis’”, vindt Goens zelf. “Ik dacht dat we gedoemd waren om altijd klein te blijven.” De reden is volgens hem dat Bargoens atypische programma’s brengt, waar grotere concurrenten vaak terugvallen op de basic talkshows of quizzen.

“Het mooiste accident van al blijft Het Huis”, vindt de documentairemaker. Een maand voordat de kijkers het programma voor de eerste keer konden zien, stopte tv-zender VIER onverwacht de samenwerking. Per toeval kreeg Goens een telefoontje van een VRT-medewerker met de vraag of ze nog een programma in de aanbieding hadden. Nu is Het Huis een van de populairste programma’s in het Vlaamse medialandschap. Dit is wat hij bedoelde met zijn quote “alles in het leven is toeval”: ook deze samenwerking was een toevalligheid die mooi is uitgedraaid.

Sociale media als nieuwsbron
Eric Goens sprak niet alleen over zijn werk, maar bracht ook hallucinante cijfers over het medialandschap. Hij toonde de studenten dat voor meer dan de helft van hun leeftijdsgenoten sociale media de belangrijkste nieuwsbron zijn. Op nummer 1 staat Instagram met 14%, de tweede plaats is voor Tiktok waar 6% zijn nieuws haalt. Dit is volgens Goens een zeer bijzondere tendens, hij gaf aan dat tien tot twintig jaar geleden de journalistieke wereld er veel beter uitzag.

Een tweede trend die Goens opmerkt, is dat het voor de lezer steeds minder uitmaakt of een bericht waar is of niet. Vlaamse media brengen volgens hem banaler nieuws omdat ze worden opgejaagd door sociale media. Deze platformen zijn in de ban van clickbait en artikels met weinig nieuwswaarde, omdat de consument deze het meeste leest.
Volgens Goens is er een andere manier: “Toch ben ik ervan overtuigd dat het anders kan, dat je wel op een authentieke manier je verhalen kan vertellen en je de nieuwsconsument kan blijven prikkelen. De dag dat de journalistiek de clickbait achterna zal heulen, is hopelijk de dag dat ik hier in een rolstoel binnenrol en vertel over de goede ouwe tijd. Want dan wil ik er niet meer bij zijn.”
Goens begrijpt dat dit voor beginnende journalisten een depressieve boodschap kan lijken, maar toch moedigt hij jongeren aan om het journalistieke veld te betreden.

Toekomstplannen
Of Het Huis zijn laatste grote wapenfeit wordt? Helemaal niet! Goens geeft om af te sluiten een primeur mee: “We gaan een film maken over Antarctica, een beetje een Climate for Dummies om voor eens en altijd een antwoord te geven op de staat van het klimaat.” De film wordt rond Kerstmis 2024 wereldwijd in bioscopen uitgebracht. Goens beseft dat het een heel ander concept is dan de andere projecten die het productiehuis Bargoens al maakte. Toch schrikt het hem niet af en kijkt hij er naar uit om dit project van zijn bucketlist te schrappen.