Het aantal elektrische wagens groeit snel. Hoe komt dit? Welke problemen brengt dat met zich mee? Wat is er beschikbaar voor mij?
door Pearson Arkesteyn
De evolutie van de auto
De ontwikkeling van de auto onderging door de jaren heen verschillende evoluties. Dit zijn enkele belangrijke evoluties die de auto heeft doorgemaakt, waaronder de opvallende verschuiving naar elektrische voertuigen.
De wetgeving in beweging
De Europese Unie, die zich sterk inzet voor het klimaat, heeft enkele doelstellingen gemaakt. Een van die doelstellingen is om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Omdat de vervoerssector in Europa voor één vijfde van de CO2-uitstoot zorgt, heeft de Europese Unie in 2022 een voorstel gesteund. Dat voorstel zegt dat ze tegen 2035 geen CO2-uitstoot meer willen van nieuwe auto’s.
Vanaf 2035 mogen er dus geen nieuwe auto’s op de markt komen die CO2 uitstoten. Doordat de nieuwe regel geen invloed heeft op de huidige auto’s, kunnen die blijven rijden, ook al stoten ze CO2 uit. Verder zou de verkoop van tweedehands brandstofwagens na 2035 wel nog mogelijk zijn, maar de totale eigendomskosten zullen hoogstwaarschijnlijk stijgen om zo nog meer mensen naar de koop van een koolstofneutrale auto te sturen.
Daarbij heeft de federale regering besloten dat nieuwe bedrijfswagens al tegen 2026 volledig elektrisch moeten zijn. Wel zijn ze tot dan 100% financieel aftrekbaar. Vincent van Peteghem, minister van Financiën, heeft ook aangekondigd dat werknemers die vertragingen ervaren in de productie of nog geen keuze hebben kunnen maken, niet extra belast zullen worden.
De gemiddelde levensduur van een auto is vijftien jaar, waardoor het verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s al tegen 2035 van kracht is. Zo streeft de Europese Unie ernaar om de vervoerssector tegen 2050 koolstofneutraal te maken, wat ook de enorme verschuiving naar elektrische auto’s verklaart.
Vergelijking tussen beide auto’s
Dat er een verschuiving is naar de elektrische auto is een feit, maar wat is nu het verschil tussen zo’n auto’s?
Er zijn twee verschillen die langs de buitenkant duidelijk zichtbaar zijn tussen een brandstofauto en een elektrische auto. Het eerste is de grille. De brandstofauto heeft deze nodig om de verbrandingsmotor te doen koelen door een rijwind. Dit heeft een elektrische auto niet omdat er geen verbrandingsmotor is. Het tweede valt bij de elektrische auto ook weg en dat is de uitlaatpijp(en). Simpelweg omdat de batterij geen uitlaatgassen produceert. Als de auto’s rijden is het ook duidelijk te horen dat een elektrische wagen geen geluid maakt, terwijl een brandstofwagen dit wel doet. Dit komt doordat het batterijpakket geen geluid produceert.
Verder zijn er ook interne verschillen die niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Een duidelijk verschil is het type motor. Terwijl een brandstofauto zijn energie wordt gegenereerd door een verbrandingsmotor, krijgt een elektrische auto zijn energie door een elektromotor via een batterijpakket. Het batterijpakket bevindt zich zich in het midden onderaan de auto, terwijl de motor van een brandstofauto zich aan de voor- of achterkant (vaak bij sportwagens) bevindt.
Brandstofauto’s bestaan ook uit meer bewegende onderdelen, zowat achthonderd kleine onderdelen, terwijl de elektromotor van elektrische auto’s minder bewegende onderdelen heeft en efficiënter werkt. Zo heeft die laatste maar drie hoofdonderdelen: de elektrische motor, de omvormer en de ingebouwde lader van de batterij. Hierdoor gebruiken elektrische auto’s minder energie voor dezelfde afstand en moeten ze minder vaak op onderhoud dan brandstofauto’s.
Uitdagingen van elektrische auto’s
Wereldwijd groeit het aantal elektrische auto’s, maar toch ondervinden ze nog grote uitdagingen. Aan die struikelblokken wordt er gewerkt om zo het totaal aantal elektrische wagens extra te doen groeien. Maar wat zijn die problemen nu? Autokenner Brian Rugwiza vertelt er het volgende over.
Vandaag zijn er nog verschillende uitdagingen voor elektrische auto’s die de autosector moet oplossen. Het rijbereik en opladen zouden de grootste zorgen zijn voor nieuwe aankopers. Momenteel heeft een elektrische wagen een gemiddeld bereik van 200 à 300 kilometer, terwijl een brandstofwagen een gemiddelde afstand van 750 kilometer haalt. De elektrische auto die verder kan rijden, kost ook meer.
België zou vandaag naar schatting over 150.000 laadpalen beschikken (privé, semi-publieke en publieke), maar de vraag blijft sneller stijgen. Zo is de groei van het aantal elektrische auto’s groter dan die van laadpalen. Daarbij wordt er meer tijd verloren met het opladen dan het tanken. Aan een laadpaal staat een elektrische auto al snel één tot twee uur en aan een stopcontact kan het wel zes tot tien uur duren om de auto volledig op te laden.
Verder is de prijs van een nieuwe elektrische wagen momenteel redelijk hoog. Hierbij zal de veranderde wetgeving de concurrentie tussen autofabrikanten moeten aanmoedigen en hen ertoe aanzetten om te investeren in innovatieve oplossingen. Naargelang van tijd zou de aankoopprijs van een elektrische auto dan ook dalen en betaalbaar worden voor iedereen.
Grootste laadplein van België
We hadden het al even over laadpalen. In België zouden er zo’n gemiddeld 150.000 oplaadpalen zijn, dit gaat dan over privé, semi-publieke en publieke laadpalen. Van de 150.000 punten zijn er slechts een beetje meer dan 30.000 publieke en semi-publieke laadpalen. Dit lijkt misschien veel, maar de vraag stijgt sneller dan het aanbod.
In de Vlaamse stad Halle ligt het grootste laadplein van België. Het laadplein behoort toe tot de Colruyt Group, Dats 24, en is gelegen bij hun administratieve hoofdzetel. Het heeft de capaciteit om 211 auto’s tegelijk op te laden, er zijn 208 langzame laadpunten en drie snellaadpunten. Buiten de werkuren staat het laadplein ook open voor de lokale bewoners, waardoor het als een semi-publiek laadpunt wordt beschouwd.
Hoewel Halle beschikt over het grootste laadplein van België en er nog andere laadpunten zijn in de stad, is er nog steeds een tekort aan laadpalen. Dit is een uitdaging die vele steden ondergaan. Volgens de doelstellingen van de Vlaamse overheid moeten er tegen 2030 minstens 1,5 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners beschikbaar zijn. Met iets meer dan 42.000 inwoners streeft Halle er daarom naar om over zes jaar over 630 laadpunten te beschikken. Op het kaartje hieronder zie je hoeveel laadpunten er zijn in de stad.
Automodellen op de markt
De laatste jaren is het aanbod van elektrische auto’s aanzienlijk gegroeid. Zo blijven er voortdurend nieuwe automodellen de markt betreden, met steeds nieuwe functies. Maar welke is nu het beste? Op volgende slices staan alle specificaties van de auto’s opgesomd, met hun basis aankoopprijs. Via deze weg is de vergelijking tussen de modellen gemakkelijker te maken.
Sociale acceptatie
De elektrische auto blijft een veelbesproken onderwerp waarover uiteenlopende meningen bestaan. Uit diverse peilingen blijkt dat niet iedereen enthousiast is over de overstap naar elektrisch rijden. Vooral het rijbereik en het gebrek aan het aantal oplaadpunten in de buurt houden mensen tegen. Wat vind jij van de elektrische auto?
Meer verhalen
Arnaud De Decker: “Je moet echt wel geschift zijn om deze job te doen, tenzij je niet aan de gevaren denkt.”
Steeds meer Vlaamse ouders kiezen voor thuisonderwijs
Op zoek naar de Belgische friet